Struktur är ett måste men den kan och får inte vara rigid, utan måste vara flexibel och kunna anpassa sig till olika förutsättningar. För att lyckas med detta krävs engagemang och förankring inte bara av ledningen utan av alla anställda och kanske framför allt av de som möter kunden eller som på något sätt påverkar hur kunderna möter företaget.
Kundresan har varit det verktyg som vi arbetat med för att få en plattform att utgå ifrån, en visuell modell som alla i organisationen kan relatera till. Den har väckt nyfikenhet och intresse för hur kunden upplever företaget och dess tjänster, det har spritts i hela organisationen och ökat kundfokus på alla nivåer.
Förutsättningar för en optimerd kundupplevelse är att förstå vad som driver kunden. Med hjälpa av olika verktyg och tillvägagångssätt arbetar vi för att förstå dolda behov, att se ur kundens perspektiv vad det är som är drivande. Fördjupade kundrelationer med tvåvägskommunikation och transparens skapas en grund för att utveckla affären att vara innovativ och kontinuerligt göra förbättringar.
Skapar effektivitet i interaktionen i affärsprocess och kundorientering.
Ökar kundvärde och stärker affärren.
value driven management
Lika betydelsefullt som det är att förstå sina kunder, lika viktigt är det att känna till medlemmars drivkrafter och upplevd nytta.
En bred insikt om medlemmars olika behov i olika livssituationer och i relationen med organisationen kan förtydligas i "medlemsresan". En visualiseringen som ger ökad förståelse på alla nivåer inom organisationen. Ökad förståelse för och intresse för medlemsutveckling är avgörande både för att rektrytera nya medlemmar och för att minska avhopp.
Fackförbundets värde är inte lika tydligt för alla och medlemsavhoppen har under senare år ökat. Klarar man sig bättre på egen hand? Nej fackförbund behövs likväl idag som tidigare. Avhoppen beror bland annat på att kontakten mellan medlem och ledning är ofta alldeles för lång. Förutsättningarna och omärlden ändras. Med avståndet får förtroendet sig en törn.
Kontinuerlig insamling av medlemmars synpunkter och efterfrågan ger organisationen insikter vad som kan vara betydelsefullt och som också bör styra utvecklingen. Att förstå drivkraftern och bättre använda insikterna kan medlemskapet förbättras och bättre gynna både medlem och organisation. Det är det vi kallar medlemsfokus.
Karpvägen 52a
18130 Lidingö