Projects

value driven management

PROJEKT

Att kombinera vad kunderna vill ha med företagets affärsnytta – det är utmaningen!


Företag i byggbranschen har samma problem att differentiera sig som många andra företag har i andra branscher. De är homogena och få byggföretag lägger vikt vid att driva sin verksamhet utifrån kundens behov.


Struktur är ett måste men den kan och får inte vara rigid, utan måste vara flexibel och kunna anpassa sig till olika förutsättningar. För att lyckas med detta krävs engagemang och förankring inte bara av ledningen utan av alla anställda och kanske framför allt av de som möter kunden eller som på något sätt påverkar hur kunderna möter företaget.


Vårt uppdraget att implementera arbetssätt för att öka kundnöjdhet i ett medelstort bolag i byggbranschen

Kundresan har varit det verktyg som vi arbetat med för att få en plattform att utgå ifrån, en visuell modell som alla i organisationen kan relatera till. Den har väckt nyfikenhet och intresse för hur kunden upplever företaget och dess tjänster, det har spritts i hela organisationen och ökat kundfokus på alla nivåer.


  • Nya insikter har stimulerat till förändring och inneburit ett höjt engagemang för kundens situation och upplevelse, som stimulerat till förändring av system och arbetssätt, ökad flexibilitet och kreativiteten att finna lösningar.


  • En tydlig process som kombinerar affären med kundernas behov hjälper till att finna potentialerna och skapar engagemang och förståelse.
  • Det ökar samarbetet mellan projekten, sprider traditionen av gott kundbemötande i den växande organisationen och underlättar att växa tillsammans.


  •  Utifrån plattformen ges möjlighet att fatta de många små beslut som krävs för att utvecklas.


Kundresan i sig löser inte de problem företaget har utan är ett verktyg som kräver affärsförståelse för att kunna utnyttjas rätt. Däremot är kundresan ett väl fungerande styrsystem som kan ge stadga till en förändringsprocess.


Bättre kundupplevelser


Kunden har makten och kan vi förstå underliggande behov kan utvecklingen och innovation ta steg framåt. En kontinuerlig dialog ger insikter som blir grund för att förbättra tjänster och produkter som också stärker affären. 


Förutsättningar för en optimerd kundupplevelse är att förstå vad som driver kunden. Med hjälpa av olika verktyg och tillvägagångssätt arbetar vi för att förstå dolda behov, att se ur kundens perspektiv vad det är som är drivande. Fördjupade kundrelationer med tvåvägskommunikation och transparens skapas en grund för att utveckla affären att vara innovativ och kontinuerligt göra förbättringar. 


  • Bli bättre och konkurrenskraftigare
  • Prioritera rätt utvecklingsväg
  • Effektivare och därmed mer lönsam
  • Ökat kundfokus i hela organisationen

Medlemsfokus


Vi hjälper organisationer att förstå medlemmarnas behov och förväntningar, ta fram nya strukturer och bra kommunikationsflöden som gynnar dialog och utvecklingsmöjligheter. Vi kallar det Medlemsfokus.


Lika betydelsefullt som det är att förstå sina kunder, lika viktigt är det att känna till medlemmars drivkrafter och upplevd nytta.

En bred insikt om medlemmars olika behov i olika livssituationer och i relationen med organisationen kan förtydligas i "medlemsresan". En visualiseringen som ger ökad förståelse på alla nivåer inom organisationen. Ökad förståelse för och intresse för medlemsutveckling är avgörande både för att rektrytera nya medlemmar och för att minska avhopp.


  • Minska avhoppen
  • Utveckla erbjudandet
  • Bli effektivare
  • Ge rätt service
  • Öka medlemsfokus i hela organisation


Fackförbund

Fackförbundets värde är inte lika tydligt för alla och medlemsavhoppen har under senare år ökat. Klarar man sig bättre på egen hand? Nej fackförbund behövs likväl idag som tidigare. Avhoppen beror bland annat på att kontakten mellan medlem och ledning är ofta alldeles för lång. Förutsättningarna och omärlden ändras. Med avståndet får förtroendet sig en törn.


Kontinuerlig insamling av medlemmars synpunkter och efterfrågan ger organisationen insikter vad som kan vara betydelsefullt och som också bör styra utvecklingen. Att förstå drivkraftern och bättre använda insikterna kan medlemskapet förbättras och bättre gynna både medlem och organisation. Det är det vi  kallar medlemsfokus.

CONTACT US

FOLLOW US

PROFILE

value driven management

Karpvägen 52a

18130 Lidingö

info@value-driven.se

 +46 (0)70-44 22 810

Facebook

Twitter

Skapar effektivitet i interaktionen i affärsprocess och kundorientering.


Ökar kundvärde och stärker affärren.